چگونه شاد زندگی کنیم



تاریخ انتشار : 1400/04/05 02:46
نویسنده : دکتر سیروس جهانگیری روانپزشک تهران



چه کسی شاد بودن را دوست ندارد؟ شادی علاوه بر ایجاد احساس روزانه بهتر، فواید سلامتی بخش و مفیدی بر زندگی دارد. محققان نشان داده اند که احساسات مثبت بر بخشهای مختلف زندگی مانند روابط دوستانه، رضایت زناشویی، درآمد و سلامت تاثیر دارند.

چگونه شاد تر باشیم؟


15 گام برای تغییر زندگی به سمت شاد تر بودن

چه کسی شاد بودن را دوست ندارد؟ شادی علاوه بر ایجاد احساس روزانه بهتر، فواید سلامتی بخش و مفیدی بر زندگی دارد. محققان نشان داده اند که احساسات مثبت بر بخشهای مختلف زندگی مانند روابط دوستانه، رضایت زناشویی، درآمد و سلامت جسمی تاثیر دارند. افرادیکه احساسات مثبت دارند، بیشتر عمر می کنند. متاآنالیزی که اخیراً بر روی حدود 300 مطالعه انجام شده است، نشان داد که احساسات مثبت باعث موفقیت و سلامتی جسمی می شوند و نتیجه موفقیت و سلامتی، شادی بیشتر است.
چگونه می توانید خیلی شاد باشید؟ شاد بودن، یک علم و در عین حال یک هنر است. ذهن شما برای این ساخته شده است که زندگی را از دیدگاه لذت و رضایت تجربه کند. بعبارت دیگر کلمات و افکار مثبت سلولهای مغزی را فعال می کنند و علائم افسردگی را کاهش می دهند.

وقتی شما افراد خوشحال را می بینید به نظرتان شاد بودن ساده می آید و مانند یک صفت شخصی است. ولی حقیقت این است که این افراد شادی را انتخاب کرده اند. شادی یک انتخاب است. آنها انتخاب کرده اند که چیزهای خوب را ببینند، چیزهای خارج از کنترل را به حال خود رها کنند و صلح و آرامش را به زندگی شان وارد نمایند.

اگر شما هم می خواهید فرد خوشحال تری باشید، 15 گام زیر را بردارید.

چگونه خوشحال باشیم؟



معنای درست تر خوشحالی، رضایت است. رضایت یک حس نیست، رضایت یک انتخاب و نوع نگاه کردن به چیزهایی است که دارید، چیزهایی که در زندگی شما خوب است، رضایت، تجربه چیزهای خوب به جای تمرکز بر چیزهای بد است.
ممکن است تصور کنید خوشحالی افراد در نتیجه ی شرایط شغلی، خانوادگی و سلامتی آنها ایجاد شده است. هرچه بیشتر در مورد چیزهایی که باعث خوشحالی می شوند بدانید، در می یابید که خوشحال بودن نیازمند تلاش است و بیشتر یک مهارت است نه یک اتفاق. اگر تلاش کنید، خوشحالی برای شما هم قابل دستیابی است.

محققان نشان داده اند که افراد شاد از زندگی راضی ترند، نه بخاطر اینکه احساس بهتری دارند، بلکه به خاطر اینکه شرایط خوب زندگی کردن را برای خودشان ایجاد می کنند.

خوشحالی یک نگرش و یک انتخاب است، چیزی بیشتر از آنچه که ما دوست داریم یا باور داریم.
خوشحالی محصول آزاد کردن خود و دیگران از محدودیت های زندگی و انتخاب زندگی کردن ورای چیزهای غیرقابل کنترل است. خوشحالی، اذیت نشدن از چیزهای غیرقابل کنترل است.
نکته مثبت خوشحالی، تجمعی بودن آن است. لذت های کوچک روزانه باعث اصلاح خلق و خو می شود.
خوشحالی یک چرخه است. خوشحال بودن باعث خوشحالی بیشتر می شود. محققان نشان داده اند که احساسات مثبت بر قضاوت ما از زندگی، خوب بودن و خوشحالی روزانه دخالت دارند، احساسات مثبت مانند فنر جهنده ای به سمت احساس خوب بودن و شادی هستند.


چگونه شاد زندگی کنیم

چگونه خوشحالی را پیدا کنیم؟


بهترین راه عادت کردن به چیزی، برداشتن گام های کوچک به سمت آن است. مثلا می خواهید آب بیشتری بنوشید، فقط کافی است نیم لیوان آب به مقدار آب روزانه خود بیفزایید و هفته بعد نیم لیوان دوم را به آن اضافه کنید. کم کم عادت به نوشیدن آب را در خود ایجاد می کنید و این عادت بخشی از زندگی شما می شود. خوشحال تر بودن هم به همین روش امکان پذیر است.

شاید بهتر باشد این هفته شکایت کردن از زندگی را کمتر کنید، سپس هفته بعد شروع به شکرگزاری کنید.

برای شروع خوشحالی تر بودن باید 15 گام زیر را بردارید.

شکرگزار باشید


شاید به نظرتان این کار پیش پا افتاده باشد، ولی شکرگزاری بخشی از شادی است که شما روی آن کنترل دارید. شکایت کردن از چیزهای کوچک خارج از کنترل زندگی تان، بسیار آسان است و انجام مکرر آن شما را ناامید می کند؛ بخصوص اگر در محل کارتان افراد همکاری با همان زمینه شکایت داشته باشید، تکرر شکایت کردن بیشتر خواهد شد.

به جای این کار، روی چیزهای قابل کنترل تمرکز کنید. اول با افکارتان شروع کنید. هر روز صبح 5 دقیقه چیزهایی که بخاطرش قدردان هستید را بنویسید. از روی این لیست شکرگزاری مرتب از خداوند بخاطر نعمت هایی که دارید، تشکر کنید. شروع و ادامه شکرگزاری احساس لذت بخشی را در شما ایجاد می کند.

این تمرین به شما کمک می کند، به چیزهایی که در زندگی دارید، توجه کنید. تمرکز و توجه به چیزهای منفی آسان ترین کار است. محققان باور دارند که احساس خوشی، قدردانی، علاقه و رضایت تنها چند دقیقه طول می کشد، احساسات مثبت قدرت کمتری دارند و توجه کمتری را بخود جلب می کنند، در حالیکه احساسات منفی توجه و نیروی بیشتری جلب می کنند و زمان طولانی تری می مانند. نگرانی مالی، رابطه پرتنش یا مشکلات جسمی، مسائل دور از ذهن تری هستند ولی وقتی اتفاق می افتند، تاثیر قویتر و دراز مدت تری دارند.

مطالعات نشان داده اند که با شکرگزاری می توانیم عملا نگرانی خود را کم کنیم و روحیه خود را بالاتر ببریم. پس تصمیم بگیرید که هرروز شکرگزاری کنید، صبح ها بعد از بیدار شدن یا شب ها قبل از خوابیدن بهترین زمان است. موضوعات خارج از عرف را در میان موضوعات معمولی زندگی پیدا کنید تا باعث تغییرات مثبت اساسی تری در زندگی خود شوید. شکرگزاری نیرویی است که بر خوشحالی انسان تاثیر می گذارد. معمولا افراد قدردان، از کسانی که در خوشحالی شان موثر بوده اند، سپاسگزاری می کنند. نتایج مطالعات، ارتباط قابل ملاحظه ای بین قدردانی، خوشحالی و ارتباطات خوب اجتماعی نشان داده اند. افراد شاد در مقایسه با افراد غیر شاد، ارتباطات نزدیک و رضایت بخش تری را تجربه می کنند و در زندگی شان احساس بهتری دارند.

دیگران را ببخشید



مطالعات نشان داده اند که یکی از علل اصلی افسردگی، نبخشیدن دیگران است. وقتی ما از فردی ناراحت و عصبانی هستیم، در گذشته مدفون شده ایم.

یکی از نکات کلیدی زندگی شاد، در لحظه حال زندگی کردن است. بجای چسبیدن به اتفاقات غیرقابل کنترل قدیمی، خشم نگه داشته شده را رها کنید. دیگران را ببخشید تا از گذشته جدا شوید و به حال حاضر برگردید. الان زمان اجرای این کار است. شروع کنید.

از خودتان بپرسید، آیا کسی هست که نبخشیده باشم؟ حتی خودتان؟

وقتی کسی را در ذهن خود می بخشیم نیاز به تمرین و زمان داریم تا در دل خودمان هم ببخشیم. بخشش فراموش کردن نیست، بلکه رها شدن از حسی است که به آنها داریم. نبخشیدن مانند این است که سم بنوشید و انتظار داشته باشید کس دیگری بمیرد. آیا هیچ کینه ای ارزش تخریب زندگی و خوشحالی تان را دارد؟ شما باید چه کسی را ببخشید و رها کنید؟ تا به زندگی خود برگردید و بهترین زندگی را داشته باشید.

بخاطر داشته باشید که بخشیدن یک رفتار مهربانانه و دلسوزانه است. مهربانی با دیگران ما را از فکر و نگرانی های خودمان بیرون می آورد، مهربانی مسری است و باعث مهربانی بیشتر می شود.

اگر خجالتی و درون گرا هستید و نمی دانید که کجا می توانید مهربانی خود را نشان دهید، از کارهای کوچک شروع کنید و بدانید که هر مهربانی و هدف مثبتی به حساب آورده می شود.

از کلمات مثبت استفاده کنید


می خواهید بدانید وقتی تنها هستید، چطور می توانید شاد باشید؟ اگر می خواهید یاد بگیرید که چطور با خودتان مهربان باشید، بر صحبت های خودتان تمرکز کنید. بدانید وقتی با خودتان یا دیگران صحبت می کنید، کلماتی که می گویید یا می اندیشید، قدرت دارند.

اندرو نیوبرگ (پزشک علوم اعصاب) مطالعاتی انجام داده است که ثابت کرده مثبت گویی از طریق کلمات می تواند مغز شما را تغییر دهد. او مغز و تاثیر کلمات صحبت شده یا اندیشیده شده را بررسی کرده است و دریافته که حتی یک کلمه منفی هم فعالیت آمیگدال یا مرکز ترس مغز ما را افزایش می دهد. بدن شروع به رها سازی هورمون های استرس و نوروترانسمیترهایی می کند که با فعالیت معمولی مغز تداخل دارند. کلمات عصبانی توانایی عمکلردی لوب فرونتال که تعدیل کننده مراکز منطق و استدلال هستند را خاموش می کنند. مواجهه طولانی مدت با افراد منفی نگر یا استفاده طولانی مدت از کلمات منفی بر توانایی تجربه و انتظار خوشی و خوشحالی تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده که صحبت با کلمات مثبت یا حتی فکر کردن به کلمات مثبتی مثل عشق، صلح، خوشی و ... لوب فرونتال و قشر حرکتی را فعال می کند که می تواند شما را به عمل وادارد و باعث هیجان و شادی شود.

مشوق دیگران باشید


خوشحالی مسری است. شما می توانید با بیان احساس خوبی که از دیگران دارید، آنها را خوشحال کنید. سعی کنید بهترین خصوصیت افراد پیرامونتان را پیدا کنید و به آنها بگویید، بر نقایص افراد متمرکز نشوید. از چیزهای خوبی که خانواده، همکاران و دوستان شما برایتان انجام می دهند، قدردان باشید و آنها را تشویق کنید که دنبال شادی خودشان باشند. شاید فکر کنید که تشویق دیگران به شاد بودن چه سودی برای شما دارد؟ دادن انگیزه و مهربان بودن با کسانی که اطراف شما هستند، بر خوشحالی خودتان موثر است.

مطالعات نشان داده است که خوشحالی با شمارش مهربانی هایی که کرده اید، افزایش می یابد. پس تعریف و تمجید از دیگران، تقویت اعتماد به نفس افراد و تشخیص دستاوردهای آنها، علاوه بر خوب کردن حال آن شخص باعث بهبود حال شما هم خواهد شد.

ارتباطات محکمی بین خوب بودن، شادی، سلامت و طول عمر در افراد مهربان و دلسوز وجود دارد، مطالعات نشان داده اند که نوع دوستی، شادی و سلامتی اشکال مختلف خوبی است. خوب باشید.

از زمان خود هدفمند استفاده کنید



زمان خود را روزانه چگونه سپری می کنید؟ اگر وقت آزاد داشته باشید، چه کارهایی انجام می دهید؟

لیستی از کارهای روزمره تان تهیه کنید. کتاب خواندن، تلویزیون دیدن، ملاقات خانواده، کار کردن، ورزش و .... این فعالیت ها را بنویسید و برآورد کنید که روزی چند ساعت را برای هر یک از این کارها اختصاص می دهید.

حالا لیستی از 5 چیزی که برایتان خیلی مهم هستند را بنویسید. دو تا لیست کارهای روزمره و علائق را با هم مقایسه کنید. چقدر شباهت دارند؟ چقدر زمان برای چیزهایی صرف می کنید که اولویت، ترجیح و هدف شما نیستند؟

موفق ترین افراد دنیا کسانی هستند که جدول کاری شان با اولویت هایشان هماهنگ است. اگر شما بتوانید نیم ساعت تماشای تلویزیون را با نیم ساعت قدم زدن در طبیعت، پختن یک غذای جدید، خواندن یک کتاب الهام بخش یا تلاش برای بهبود انرژی تان عوض کنید، هفته متفاوتی خواهید داشت. دوباره برنامه روزانه خود را بنویسید و آن را به ارزش های خود نزدیک تر کنید.
مدیریت برنامه زمانی، حذف فعالیت های ناخوشایند و غیر مفید، اختصاص دادن زمان های مسدود شده به چیزهایی که شما را خوشحال تر می کنند، یک روش عالی برای شادی روزانه بیشتر است.

یک لیست آرزوها درست کنید


لیستی از کارهایی که همیشه می خواسته اید انجام دهید، ولی به دلایل مختلف به تعویق انداخته اید، درست کنید. به غواصی علاقه داشته اید؟ دوست داشتید تابلوی خاصی را نقاشی کنید؟ چیزهای مختلفی که شما را خوشحال می کنند، اولویت بندی کنید و تصمیم بگیرید که فعالیت های جدیدی که احساس هیجان و شادی به همراه دارند را انجام دهید، حتی اگر این کارها کوچک و بدیهی باشند.

وقتی اهداف خود را می نویسیم به آنها وجود می بخشیم. پس کارهایی که می خواهید انجام دهید را بنویسید، گام های مشخصی را که برای رسیدن به این اهداف در طول هفته یا ماه باید بردارید، بنویسید؛ تا بتوانید این لیست را به واقعیت نزدیک کنید.

همانطور که تحقیقات نشان داده اند، احساس های شادی کوچک جمع می شوند و یک حس شادی بزرگ ایجاد می کنند، پس از چیزهای کوچک که برای شما دستاوردهای خوبی دارد و لبخند را به صورت شما می آورند، غافل نشوید.
ریسک کنید، افراد جالب و جدید را ملاقات کنید. همانطور که مطالعات نشان داده اند، افراد خوشحال بیشتر برونگرا و قابل قبول و کمتر عصبی هستند.
بدانید و مکرر با خود بگویید: "چیزی که ما را خوشحال می کند، میزان دارایی ما نیست، میزان لذتی است که از زندگی می بریم."

دوستان خوبی انتخاب کنید



دوستان و افرادیکه بر شما تاثیر دارند را به دقت انتخاب کنید. 5 نفری که حال شما را بهتر می کنند و 3 نفری که ناراحتتان می کنند را بنویسید.
زمان تان را با 5 نفری که شما را تشویق می کنند و حال شما را بهتر می کنند، برنامه ریزی کنید و زمان کمتری برای کسانیکه ناراحتتان می کنند، زندگی شما را راکد می کنند یا به عقب می برند، صرف کنید.

بدانید که "دشمن دانا به از نادان دوست"
دوستانی انتخاب کنید که رویتان حساب می کنند، با شما صادق هستند و شما را به سمت اهداف و رویاهایتان سوق می دهند. وقتی زمان خود را با افرادی که شما را به جلو می رانند سپری می کنید، می توانید رابطه های طولانی مدت داشته باشید و این به طور مستقیم با شادی واقعی ارتباط دارد.
مطالعات نشان داده اند که انسان های شادی که رابطه های اجتماعی خوبی دارند، زندگی روزانه دلنشین تری دارند. افراد خیلی شاد در مقایسه با افرادیکه کمتر شاد هستند، از رابطه با دوستان و خانواده شان لذت می برند، در زندگی روزمره شان اتفاقات مثبت و احساسات مثبت بیشتری دارند. پس انرژی خودتان را صرف ساختن رابطه های معنی دار و عمیق با دوستان خوب کنید، حتی اگر تعدادش کم باشد.
دوستان خوب و شادی

ورزش کنید یا برقصید



چگونه می توانید فوری احساس شادی کنید؟ برقصید.

ورزش هایی را که دوست دارید، شروع کنید. ورزش می تواند ذهنتان را تقویت کند. مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی باعث افزایش اندورفین می شود و به اصلاح خلق و اعتماد به نفس شما کمک می کند. شواهدی وجود دارد که عدم فعالیت بدنی باعث افزایش اندوه می شود در حالیکه ورزش منظم اثر عکس دارد.

رقص و شادی

حال خود را بهتر کنید



چگونه می توان بعد از جدایی یا ناامیدی و شکست، دوباره خوشحال شد؟
هر روز زمانی را برای بهتر شدن حالتان اختصاص دهید. مثلا یک کتاب یا مجله بخوانید، به موسیقی یا پادکست های انگیزشی گوش کنید، چیزی پیدا کنید که به شما انگیزه پیشرفت بدهد، این موضوع را در زندگی روزانه تان بگنجانید. 30 دقیقه از روز را به خواندن یک کتاب یا مقاله الهام بخش یا پیامهایی اختصاص دهید که در زندگی تان احساس شادی ایجاد می کنند. خواندن می تواند ذهن تان را از مشکلاتی که شما را نگران کرده، خارج کند و با مفاهیم و دیدگاه های جدیدی آشنا سازد. با خواندن نقطه نظرات یک فرد دیگر ذهنتان بازتر می شود، عقاید فرد دیگری را می فهمید و می بینید که تنها شما درگیر مشکلات نیستید.

اهداف خود را پیدا و دنبال کنید



علت تولد شما چه بوده است؟ از خود سوال کنید: چه کاری دوست دارم انجام بدهم؟ چه فعالیت هایی باعث می شوند که احساس بهتری داشته باشم؟ مردم چه چیز مرا بیشتر دوست دارند؟ با پیدا کردن سرگرمی های جدید یا الگوی شخصی جدیدتان، بببینید شما برای چی به این دنیا آمده اید؟ چه کاری باید در دنیا انجام دهید؟ برای ورود شما به زندگی هدف و برنامه ای وجود داشته است، وقت آن رسیده که علت وجودی خود را کشف کنید.
واقعیت زندگی شما چیست؟ هدف اصلی و منطق پشت وجود شما چیست؟ چه اثری بر دنیا خواهید داشت؟ شاید هدف وجود شما خدمت به یتیمان بوده است، شاید هدف وجود شما تربیت فرزندان فرهیخته بوده است، شاید هدف وجود شما درمان بیماری بوده است، این هدف هرچه بوده است، گام هایی برای رسیدن به آن بردارید.
ایستادن در مسیر و ادامه ندادن، تمرکز بر کارهای اجباری روزانه و فراموش کردن هدف اصلی وجود، راحت ترین کار است، اما شما این را نمی خواهید.
به دنبال اهداف واقعی زندگی رفتن و در طی زمان، متمرکز ماندن بر این اهداف، نیازمند مدیریت شخصی است، نتیجه نهایی این کنترل شدید، احساس همراهی و انگیزه پیشرونده ای برای رسیدن به اهداف بزرگتر است.
دیوید ویسکات گفته است که "هدف زندگی کشف ماهیت فردی و معنی زندگی اهدای این ماهیت به خودتان است."

بر راه حل تمرکز کنید



یکی از راه های احساس شادمانی تمرکز بر حل مشکلات دیگران و نه فقط مسائل شخصی خودمان است. خدمت رسانی به دیگران یک مسیر دو طرفه و مهم است. این کار باعث شادی افرادی می شود که به آنها خدمت می کنید و خودتان هم با کمک به آنها احساس مثبت تر بودن و خوشی خواهید کرد، در نتیجه می توانید با مشکلات خود بهتر کنار بیایید.
محققان نتیجه گرفته اند، مهربانی و قدرشناسی، ارتباط نزدیکی با شادی دارند. افراد خوشحال هم مهربانند و هم مهربانی را بهتر درک می کنند و ترجیح می دهند که با آنها مهربان رفتار شود.

شروع کنید



سه چیزی که می دانید باید انجام دهید یا دوست دارید انجام دهید، کدامند؟ سه هدف خیلی مهم خود را بنویسید و بعد کنار هر هدف چیزهایی که شما را از رسیدن به آن بازداشته اند، بنویسید.

اگر تعلل و اهمال کاری مانع رسیدن به هدفتان شده است، برنامه ای بریزید تا همه بهانه ها را دور بیاندازید و کاری تر عمل کنید.

مراحل را دقیق و جز به جز بنویسید، بازه زمانی که هر مرحله را در چه زمانی انجام می دهید را بنویسید. اگر می خواهید مدرکی بگیرید، تاریخ دقیق پر کردن فرم درخواست، هزینه و نوع مدرک را بنویسید. گام های کوتاه، معنی دار و واقعی بردارید و با هر مرحله اجرا آنها را چک کنید.

بخشی از تنظیم اهداف غلبه بر موانع است. پس در مورد موانع هم فکر کنید. چگونه می توانید به تاخیرهای پیش آمده غلبه کنید؟ در چه مراحلی گیر خواهید کرد؟ آیا این به معنای تغییر برنامه یا کمک گرفتن از فرد توانمند تری نیست؟ عدم اطمینان در مورد مراحل بعدی و احساس آماده نبودن شایع است ولی مهم است که به سمت اهدافتان با ابزارهایی که دارید پیشرفت کنید. چرا وقتی می توانید امروز شروع کنید تا فردا صبر می کنید؟

اگر منتظر شرایط ایده آل باشید، هیچ کاری انجام نخواهد شد.



مشخص کنید که پولتان را کجا می خواهید خرج کنید



بسیاری از ما عادت کرده ایم که با قرض و بدهی زندگی کنیم. وقتی می خواهیم خانه بخریم، ماشین بخریم و حتی هدیه و عیدی بخریم، ترجیح می دهیم که بجای استفاده از پولی که داریم از کارت های اعتباری خودمان استفاده کنیم. این موضوع مرزی اطراف شما ایجاد می کند. دیو رامسی گفته است که شما باید بتوانید پول خرج کردن خودتان را کنترل کنید، در غیر اینصورت بی پولی شما را کنترل خواهد کرد.
مشکلات مالی یکی از بزرگترین علل افسردگی در جهان است. پولهایتان را در جای مناسب خرج کنید و درآمد خود را دقیق تر کنترل کنید. شاید با بررسی خرج ها متوجه شوید که پول زیادی را در خریدهای بیهوده ای خرج می کنید که برای شما شادی به همراه ندارد.
به لیست زمان و اهداف خود برگردید، حالا دوباره بررسی کنید که عادات و فعالیت ها و هزینه های کنونی شما از این اهداف حمایت می کنند یا خیر؟
خویشتن داری از طریق اجتناب و به چالش کشیدن تعارضات انگیزشی، تاثیر مثبتی بر میزان شادی دارد. از خودتان بپرسید که چگونه می توانید کنترل پول خود را بدست بگیرید و از استرس اضافه ناشی از وام های مکرر اجتناب کنید.

به کار خیر بپردازید یا از یک خیریه حمایت کنید


روزانه میلیارد ها نفر در کل دنیا نیازمند کمک شما هستند. شما می توانید قهرمان آنها باشید و زندگی کسی را نجات دهید. زمان خود را به صورت داوطلبانه به خیریه ای اختصاص دهید.
روش های ناتمامی برای کمک به ماموریت های مختلف وجود دارد. شما می توانید داوطلب شوید که آب آشامیدنی سالم را به جمعیت های نیازمند برسانید، می توانید مدافع حقوق حیوانات باشید، از کودکانی که در نواحی فقیر زندگی می کنند حمایت کنید و ...
کار خیری را انتخاب کنید که بیشتر شما را به خود می خواند، این کار روشی برای کمک کردن است. رفتن به یک سفر انسان دوستانه، راهی برای دیدن افراد مختلفی است که همین مسئله برایشان ارزشمند است. پس می توانید افراد هم علاقه ای را پیدا کنید و سپس حامی و مشوق هم گردید. اگر امکان مسافرت انسان دوستانه ندارید به خاطر داشته باشید که در شهر محل سکونت شما هم کارهای زیادی هست که بوسیله آن می توانید به دیگران کمک کنید. در مورد توانایی و دانش خودتان فکر کنید؛ با توجه به توانایی هایی که دارید، چگونه می توانید به دیگران کمک کنید؟

رژیم خود را اصلاح کنید



خوردن غذای سالم تر باعث سلامت ذهن، بدن و روان شما خواهد شد. غذاهای مختلفی که می خورید بعنوان روش های طبیعی درمان اضطراب، مبارزه با افسردگی و افزاینده خلق کاربرد دارند. یک رژیم غذایی سالم به شما اجازه می دهد که از بیماری ها و شرایط فلج کننده دور باشید و ویتامین های ضروری، مواد معدنی، چربی های سالم و سایر مواد لازم را برای افزایش خلق به شما می دهد.

چه غذاهایی با شادی ارتباط دارند؟



خوردن غذاهای ضد التهاب بخصوص بیشتر از 5 سهم از سبزیجات و میوه های تازه در طی روز، آنتی اکسیدان های لازم برای کمک به عملکرد مغز، خلق، سطوح انرژی، از بین برنده التهاب و بیماری های استرس زا را در اختیار شما قرار می دهد. سبزیجات و میوه ها انباشته از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. سعی کنید روزانه سبزی بیشتر از میوه بخورید.
یک صبحانه سالم. با خوردن یک صبحانه سالم یک سوم رژیم خود را اصلاح می کنید. یک صبحانه سالم سیر کننده اجازه می دهد که روز شما با غذاهای صحیح شروع شود. به شما انرژی و تمرکز لازم برای انجام تمام گام های قبلی را می دهد.
اجتناب از غذاهای بیش از حد فرآوری شده، و انجام سم زدایی کل بدن بصورت دوره ای. با برنامه ریزی چند هفته ای سم زدایی بدن احساس انرژی بیشتری می کنید و فعال تر خواهید بود.
نوشیدن آب کافی در طول روز. برای سیراب ماندن، روزانه به مقدار کافی آب بنوشید و از مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی، کافئین دار، نوشابه و آبمیوه های قندی اجتناب کنید.





در دسته روانشناسی

#شادی #شاد بودن #چگونه شاد باشیم #زندگی شاد #چگونه شاد زندگی کنیم #شاد زیستن #شادی چیست #چگونه زندگی شادی داشته باشیم #روحیه شاد #چطور شاد باشیم #چگونه همیشه شاد باشیم #شاد زندگی کن #چگونه شاد باشیم و بخندیم



ارسال نظرات









نظرات